Wat is linkbuilding en hoe doe je dat het beste?

Wanneer je een website of een blog hebt, wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komen. Op die manier wordt jouw website of blog het eerste zoekresultaat dat jouw potentiële klanten of lezers te zien krijgen.

Dit kun je op vele manieren bereiken. Linkbuilding is veruit de meest effectieve methode.

In dit artikel gaan we specifiek in op wat linkbuilding is. We bespreken ook de verschillende linkbuilding strategieën die jouw digitale impact kunnen vergroten en je bovenaan in de zoekresultaten kunnen plaatsen.

Een uitgebreide uitleg over linkbuilding

Linkbuilding is een digitale marketingstrategie. Deze strategie maakt gebruik van de manier waarop Google werkt. Wanneer een andere website ervoor kiest om naar jouw website of blog te linken, ziet Google dit als een stempel van kwaliteit. Het resultaat is dat jouw website of blog hoger in de zoekresultaten komt te staan. Dit betekent dat des meer websites naar jouw website of blog linken, des te beter je ervoor staat in de zoekmachine van Google en hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan.

Linkbuilding is de belangrijkste marketingstrategie op het gebied van off-page SEO. Dat wil zeggen, zoekmachineoptimalisatie die plaatsvindt buiten jouw eigen website of blog. Zoekmachineoptimalisatie is een digitale marketingstrategie die erop gericht is jou zo goed mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten. De andere vorm van SEO is de zogenaamde on-page SEO. Daarbij vindt zoekmachine optimalisatie plaats op jouw website of blog. Daar ligt de nadruk bijvoorbeeld op het aanpassen van de koppen of jouw teksten met de zoekwoorden die het populairst en meest relevant zijn voor jouw en jouw website.

Linkbuilding is dus een zoekmachine optimalisatie die plaatsvindt buiten jouw eigen website om. Het gaat over het bouwen van een solide set links naar jouw eigen website of blog. Dit helpt je hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.

Dat is het belangrijkste concept achter linkbuilding. Simpeler dan dat is het niet. Nu denk je misschien dat het gewoon een kwestie is van zoveel mogelijk mensen naar je te laten linken. Dat is niet (meer) helemaal waar.  De criteria van Google zijn namelijk veranderd.

Zorg niet alleen voor zo veel mogelijk links, maar gebruik links van websites die bijzonder relevant zijn of een speciale expertstatus hebben. Google hecht meer waarde aan deze links, dus je moet je linkbuilding strategie daaromheen bouwen.

Zorg ervoor dat jouw inhoud 10 keer beter is dan die van jouw concurrenten

Voordat je kunt verwachten dat iemand actief naar je gaat linken, moet je er ook voor zorgen dat je inhoud van de allerhoogste kwaliteit is. En daarmee bedoelen we dat je altijd inhoud moet creëren die jouw gebruikers tevreden stelt. Op deze manier blijven ze graag terugkomen.

Dat betekent natuurlijk niet dat je alleen maar veel inhoud moet produceren. Wat belangrijk is, is dat je beter bent dan jouw concurrenten. Daarom is inhoud die jouw gebruikers precies geeft wat ze willen een goed idee. En het liefst nog een beetje meer.

Je kunt uzelf een groot plezier doen door een zoekwoord analyse uit te voeren. Hierbij kun je eenvoudig nagaan wat jouw concurrenten doen. Zoek zelf naar de woorden waarop je hoog wilt scoren. Zoek uit wat anderen doen en zoek dan uit hoe je dit nog beter kunt doen.

Wanneer je inhoud van hoge kwaliteit op jouw website hebt, zullen link creators ook bereid zijn om naar je te linken. Je moet dus bij jezelf beginnen en uitzoeken hoe  je jouw eigen inhoud kunt verbeteren.

Vergeet niet dat Google ook geïnteresseerd is in het bieden van de beste ervaringen aan zijn gebruikers. Zij moeten precies de informatie of dienst vinden die ze nodig hebben. Goede inhoud die gebruikers precies geeft wat ze zoeken, zorgt er ook voor dat je in een korte tijd bovenaan de zoekresultaten van Google komt te staan.

Nu je weet wat linkbuilding is, weet je ook waar jij je bewust van moet zijn als het gaat om linkbuilding op een meer algemeen niveau. Hieronder geven we je een overzicht van enkele zeer effectieve linkbuilding strategieën die je zeker bovenaan de zoekresultaten plaatsen.

Publiceer inhoud op blogs van anderen

We hebben deze strategie al behandeld omdat hij écht werkt. Blogs zijn één van de grootste en belangrijkste vormen van internet media. Sommigen van de echt grote bloggers hebben vele duizenden lezers en volgers op sociale media.

Het zou dom zijn om geen gebruik te maken van het enorme potentieel van blogs. Het is een trefzekere manier om links naar jouw website aan zoveel mogelijk mensen te laten zien. Als een blogger bijvoorbeeld ook veel volgers heeft op Instagram, is dat voor jou een voor de hand liggende kans om meer bekendheid te krijgen. Over jezelf, de website en het product of de dienst die je aanbiedt.

Natuurlijk zijn niet alle bloggers geïnteresseerd in linkbuilding, vooral niet als de tekst te promotioneel wordt. Veel bloggers zullen alleen websites, diensten of producten promoten waarvan zij vinden dat ze ervoor in kunnen staan. Vergeet niet dat ze ook een merk moeten onderhouden. Dit betekent dat je bloggers ervan moet overtuigen dat jouw website het waard is om naar te linken. Als je slaagt, heb je een echt goede link builder die je website echt naar de top van Google’s zoekresultaten kan sturen.

Publiceer in de pers of gebruik advertorials

Deze strategie is nauw verwant met de vorige. Het gaat hier ook om het gebruik van gevestigde en goed bezochte websites en platformen waar jouw links veel mensen kunnen bereiken.

Gebruik maken van de pers is een zeer goede strategie. Dit omdat gevestigde kranten of online nieuwswebsites zwaar wegen voor Google. Als een nieuwsmedium naar jouw website linkt, betekent dit voor Google dat jouw website van hoge kwaliteit is. Daardoor krijg je veel meer waarde voor Google. Je komt dus snel bovenaan de zoekresultaten te staan.

Als u ervoor kiest de pers te gebruiken, is het een goed idee om jouw artikel zelf te schrijven. Zo ben je de journalisten die voor de krant of online media werken niet tot last. Natuurlijk moet je jouw artikel van dezelfde kwaliteit schrijven als de andere artikelen van de krant. Dit kan een uitdaging zijn. Schrijf het artikel niet als een advertentie maar probeer jouw website er op een natuurlijke en feitelijke manier in te verwerken. Het moet journalistiek geloofwaardig overkomen.

Deze strategie is nuttig als jouw bedrijf nieuws heeft dat een echte waarde heeft voor de gewone lezers.

Je kunt ook kiezen voor zogenaamde advertorials. Dit is een reclame boodschap vermomd als een journalistiek artikel. Deze linkbuilding strategie is effectief maar ook vrij duur. Je moet er flink voor betalen. Neem contact op met de redactie van de krant of het online medium dat je wilt gebruiken. Vraag of het mogelijk is om een journalist een advertorial te laten schrijven. Professionele journalisten vragen hoge bedragen voor dit soort diensten.

We hebben een aantal effectieve en vaak gebruikte linkbuilding strategieën de revue laten passeren. Er zijn natuurlijk nog veel meer andere strategieën, maar deze worden het vaakst gebruikt en zijn over het algemeen succesvol.

Samenvatting

In dit artikel hebben we geprobeerd een overzicht te geven van wat linkbuilding is, waar je je bewust van moet zijn en welke linkbuilding strategieën er zijn.

Link building is een effectieve digitale marketing strategie die een must is voor iedereen die bovenaan in de zoekresultaten van Google wil komen. In principe is het een strategie die gebruik maakt van de manier waarop Google’s zoekmachine werkt. Des te meer relevante websites naar de jouwe linken, des te waardevoller jouw website overkomt bij Google. Daarom zal Google je steeds hoger in de zoekresultaten plaatsen.

Het is dus een kwestie van goede en relevante websites of blogs vinden waar je een tekst met links kunt laten publiceren. Linkbuilding teksten moeten dienen als context om lezers ertoe aan te zetten op jouw link te klikken en jouw website te bezoeken. Ze moeten daarom goed geschreven zijn en niet te nadrukkelijk overkomen als reclame.

Linkbuilding is een uiterst belangrijke discipline in de moderne marketing en het is een uiterst moeilijke discipline om onder de knie te krijgen. In dit artikel hebben we geprobeerd om linkbuilding te demystifiëren en de strategie meer beheersbaar voor je te maken. Als je de code eenmaal hebt gekraakt, is het een instrument van onschatbare waarde in je marketingstrategie. Geniet ervan.

Over de auteur

Lennart schrijft SEO artikelen en draagt zorgt voor de linkbuilding op deze website.