Wanneer je contact opneemt met een link creator is het erg belangrijk dat je jezelf goed presenteert. Je moet duidelijk maken waarom juist jij een link zou mogen plaatsen naar die website of blog. Dat is op zich al een kunst en mag in geen geval worden onderschat.
Eén van de moeilijke en uitdagende dingen bij linkbuilding is het bewegen van een externe partner tot het schrijven van een tekst die een link naar jouw website bevat. Je hebt immers geen directe controle over de website waar de link komt te staan.
Het is daarom een goed idee om jouw link creator aan te bieden om zelf de tekst te schrijven waarin de link zal worden opgenomen. Je hoeft alleen een korte inleiding tot de link te schrijven zodat deze in een blogbericht of een ander artikel verweven kan worden. Dit kan ook een win-win situatie zijn voor je link creator. Want als de tekst die je schrijft echt goed van kwaliteit is, kan het ook betekenen dat de website of de blog van de link creator nog meer bezoekers krijgt.
Als je veel kennis hebt over een onderwerp waarvan je weet dat het de ranking van de link creator in de zoekresultaten ten goede komt, is het een goed idee om dat in je linkbuilding tekst te gebruiken. Door dit te doen verhoog je de waarde van de link creator voor Google.
Dit betekent dat jij en de link creator een echt goede en wederzijds productieve relatie kunnen opbouwen. Des te beter de inhoud van de website van de link creator is, des te populairder de website van de link creator zal zijn. Des te populairder de website van de link creator is, des te meer kliks jouw link krijgt en des te meer bezoekers de website krijgt.
Dit is voor beide partijen gunstig.
Linkcreators
Mensen die de kans en de interesse hebben om naar jouw website of blog te linken, worden in marketingtaal link creators genoemd. Deze mensen zijn heel belangrijk voor jou.
Een goed voorbeeld van een link creator kan een populaire blogger zijn, een journalist of een redacteur voor een krant of online media. Als je bijvoorbeeld een website hebt die keramiek verkoopt, zou het een goed idee zijn om contact op te nemen met een link creator die een populaire lifestyle blog heeft.
In veel gevallen zal een website die zich richt op het delen van goede tips en advies voor gebruikers een geweldige plek zijn om een link te krijgen. Als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt dat duurzaam wegwerp bestek en bekers produceert en verkoopt, zou het voor de hand liggen dat je links krijgt van een website die advies geeft over hoe je een duurzamere levensstijl kunt leiden. Vervolgens kun je in een korte tekst over duurzame oplossingen voor het dagelijks leven een link naar jouw bedrijf opnemen.
De sleutel is natuurlijk om link creators te vinden met goed bezochte en erkende websites. Des te meer mensen naar de blog of website van de maker van de link gaan, des te meer mensen ook de kans zullen krijgen om op de link naar jouw website te klikken.
Daarom moet je outreachend en proactief zijn als het gaat om het contacteren van je link creators. In veel gevallen weten zij wat een belangrijke speler zij zijn op het gebied van linkbuilding. Zij zullen ongetwijfeld veel aanbiedingen krijgen van verschillende mensen die geïnteresseerd zijn in het gebruik van hun grote digitale slagkracht.
Schrijf zelf linkbuilding teksten of laat experts dit voor je doen
Teksten waarin een link moet staan naar jouw website of blog worden een linkbuilding tekst genoemd. Ze zijn uiterst belangrijk voor je als je linkbuilding als marketingstrategie wilt gebruiken. Een linkbuilding tekst is de tekst die de lezer ervan moet overtuigen dat juist jouw website of blog een bezoek waard is. Linkbuilding teksten kunnen zeer verschillend zijn. Dit is afhankelijk van de website waarvoor ze bedoeld zijn en de doelgroep
Soms kan dat in de vorm van een lang informatief artikel zijn en soms in de vorm van een blogbericht. Het varieert enorm. Het belangrijkste punt van de tekst is dat de link naar jouw website of blog op een natuurlijke manier moet worden opgenomen.
Je kunt de link creator aanbieden om jouw linkbuilding tekst zelf te schrijven. In dat geval is het belangrijk dat je jouw tekst zo schrijft dat hij past bij de doelgroep die de website van de link creator bezoekt. Je moet je in hun verplaatsen en nagaan waarom zij geïnteresseerd zouden zijn in wat jij te bieden hebt.
Soms spreekt dit voor zich. Maar, als je links wil verspreiden over zoveel mogelijk relevante websites, kan je al snel in de schoenen van heel wat doelgroepen komen te staan. Dit kan snel overweldigend worden. Waarschijnlijk heb je ook andere dingen te doen.
Daarom kan het een goed idee zijn om een professioneel bureau te vragen om linkbuilding teksten voor je te schrijven. Bij een professioneel bureau ben je verzekerd van teksten van echt goede kwaliteit en kun je jouw teksten precies zo laten schrijven als jij dat wilt.
Door een professioneel bureau jouw link building teksten te laten schrijven, zul je niet hetzelfde gevoel hebben voor de lay-out van de tekst als wanneer je deze zelf zou schrijven. Als het voor jou belangrijk is dat jouw linkbuilding teksten correct zijn geschreven, is het een goed idee om ze zelf te schrijven. Maar als u erop vertrouwt dat een professioneel bureau het beter en sneller kan doen dan jijzelf, is dit ongetwijfeld de moeite waard.
Vergeet niet dat een professioneel bureau veel ervaring heeft met het analyseren van zoekwoorden en doelgroepen. Ze beschikken ook over een schat aan bekwame copywriters die precies weten hoe ze goede linkbuilding teksten moeten schrijven om de lezers ervan te overtuigen op de link naar jouw website te klikken.
Als je ervoor kiest om jouw linkbuilding tekst zelf te schrijven, is het zeer belangrijk dat het niet te promotioneel overkomt. Als het te duidelijk is dat je jouw website wilt promoten, zullen veel lezers afhaken. Het is daarom van belang dat jouw linkbuilding teksten je niet openlijk promoten. Je moet jouw website of blog vermelden als een goede bron van inspiratie of expertise.
Het gaat erom dat je jouw linkbuilding teksten vermakelijk en uitnodigend maakt. Vergeet niet dat het erom gaat een tekstueel kader te creëren waarin jouw link een onweerstaanbare bron van verdere inspiratie lijkt. De lezer moet niet het gevoel hebben dat hij tot iets gedwongen wordt. De klik op jouw link moet aanvoelen alsof het hun eigen idee is.
Vind link creators in je netwerk
Eén van de beste manieren om link creators te vinden is door gebruik te maken van jouw eigen netwerk. Als je zelf een online bedrijf runt, heb je vaak een netwerk van andere ondernemers in jouw vakgebied. Of misschien heb je een netwerk van leveranciers of belanghebbenden die jou graag van links voorzien?
Als je een website hebt die iets heel specifieks verkoopt, of als je een blog hebt waarop je over een echte niche schrijft, is het niet onwaarschijnlijk dat je andere mensen in jouw netwerk hebt die websites over verwante onderwerpen beheren. Als je bijvoorbeeld een blog over jazzmuziek hebt, ken je misschien iemand die een platenzaak heeft.
Neem contact met hen op en pitch het idee van een echt goed geschreven artikel over jazzmuziek waaraan jouw jazz blog kan worden gelinkt. Een echt goed geschreven artikel zal zowel de online reputatie van de platenzaak verbeteren, alsook het aantal bezoekers van je blog verhogen.